Josep M. Mestres Quadreny - Barcelona - Angels Canut

Josep M. Mestres Quadreny

publicado en: Art, Obra gràfica, Posts | 0

Josep M. Mestres Quadreny

Josep M. Mestres Quadreny - Barcelona - Angels CanutJosep M. Mestres Quadreny, nascut a Manresa (Barcelona) el 1929, és un dels renovadors i divulgadors més significatius de la música contemporània al nostre país.

La seva implicació amb la recuperació de la cultura als anys cinquanta i seixanta el va portar a participar en iniciatives privades d’activisme cultural com La Ricarda i el Club 49. La seva afinitat creadora i amistat amb artistes com Joan Brossa, Joan Miró, Pere Portabella, Carles Santos i Moisès Villèlia ha donat lloc a obres col·lectives. La seva música es caracteritza per una renovació constant de la sonoritat i per la incorporació de tècniques noves, tant pel que fa a la composició com a la instrumentació. La tasca de Mestres Quadreny abasta diversos àmbits, des de la partitura convencional fins a la partitura gràfica, passant per l’ús d’ordinadors i la composició basada en algoritmes matemàtics i les teories de l’atzar. A banda de ser un dels pioners a l’Estat espanyol en l’ús de la informàtica per generar composicions, també ho va ser en la construcció de partitures gràfiques més enllà del pentagrama convencional. La primera composició que va estrenar en públic va ser en la IV Trobada Internacional de les Joventuts Musicals a Bayreuth (Alemanya) el 1953. Des de llavors, les seves composicions s’han interpretat en escenaris d’arreu. Ha editat llibres amb Joan Brossa i Perejaume, i ha compost per a cineastes. És autor de diversos assajos sobre la música, entre els quals destaca Pensar i fer música (2000).

http://www.macba.cat/ca/josep-maria-mestres-quadreny

 

« Un bon dia, contemplant una litografia seva, em va cridar l’atenció un grup de taquetes que tenien tota l’aparença d’haver estat llançades amb una brotxa. El conjunt, tanmateix, produïa una sensació inusualment vibrant. Observant-les més de prop vaig comprovar que les havia pintat una per una. És a dir, havia recreat una aparença d’atzar d’una manera artificiosa a l’origen de la qual probablement hi havia una intervenció del mateix atzar, artifici que vaig trobar molt suggestiu i que traslladat a la música consistiria a imitar un fenomen d’atzar per procediments d’atzar, i modificar-ne l’aparença tot mantenint l’estructura. »

Les partitures de les seves composicions musicals han esdevingut obres plàstiques visuals “músiques visuals” algunes de les quals formen part de la col·lecció del MACBA.

Música visual – Josep M. Mestres Quadreny